Meeloopstage
Medisch Centrum Maria Middelares in Gentbrugge
Ik zag de voorziene stage als een kans om bevestiging te krijgen in wat voor mij als de meest ideale functie is.
Vanuit Hogent kregen we een lijst met bedrijven waaruit we konden kiezen. Toen ik de lijst zag, wist ik vrij snel waar ik mijn stage wou doen, alleen was het kiezen van de juiste dienst een actie die iets langer duurde. Oorspronkelijk wilde ik mijn stage doen op de diensten gynaecologie, materniteit of pediatrie in functie van mijn bachelorproef volgend jaar, maar daar zijn de onthaalfuncties weggelegd voor verpleegkundigen. Aangezien ik al ervaring had als front office medewerker in meerdere privébedrijven, was de beslissing snel gemaakt om aan het onthaal van een ziekenhuis stage te lopen.
Een ziekenhuis heeft meerdere onthalen, zo heb je het grote onthaal waar je je gegevens kunt laten aanpassen nadat je je aangemeld hebt. Daarnaast heeft elke dienst een eigen onthaal waar je je aanmeldt, vragen kan stellen, nieuwe afspraken kan maken, …
Waarom AZ Maria Middelares
Maria Middelares en ik hebben een lange geschiedenis. Als kind was het de eerste plaats waar mijn ouders met mij gingen als ik ziek was. Als moeder is het de eerste plaats waar ik mijn kinderen mee naar toe neem als er iets mis is. Als student kinderzorg heb ik het domein op een andere manier beleefd, als student Healthcare management heb ik de nieuwe site kunnen bezoeken. Toen ik de keuze moest maken waar ik mijn stage wou doen, was het logisch om voor hen te kiezen.
Tijdens mijn meeloopstage wilde ik een beter beeld te krijgen van alle taken die een Healthcare manager uitvoert aan het onthaal van een medisch centrum.
Het bedrijf AZ Maria Middelares
In het onderdeel Business experience days kan je mijn bevindingen terugvinden.
De functietaken
Tijdens mijn meeloopstage kreeg ik de kans om de volgende taken te ontdekken en uit te voeren:
- Op maat van de patiënt informatie verstrekken, veilig en correct doorverwijzen
- Poliklinische afspraken op een correcte manier inplannen
- Postverwerking uitvoeren: dagelijks de brievenbus ledigen en in het juiste bakje leggen.
- Correcte, volledige en heldere patiëntenadministratie bekomen
- Telefonische oproepen in het Nederlands, Frans en Engels behandelen
- Als aanspreekpunt van collega’s en artsen fungeren bij vragen/problemen.
- Parkeertickets met Bancontact valideren.
Evaluatie
Zoals eerder vermeld, diende deze stage om te zien of dit soort functie me zou liggen. Na de tien dagen kreeg ik de nodige bevestiging die ik zocht. Zo was ik heel aanspreekbaar om de patiënten te helpen wanneer nodig en hun vragen te beantwoorden. Wanneer ik iets niet wist of niet kon uitvoeren wegens beperkte toegang, dan kon ik steeds bij mijn mentor Veerle terecht. Voor haar was geen vraag te veel. Op regelmatige basis toonde ze me taken die bij de functie horen, maar door de korte periode niet in aanmerking kwamen, wegens te complex om aan te leren in tien dagen.
De beste bevestigingen die ik gekregen heb als evaluatiepunten waren:
- Dat ze geen opmerkingen hadden naar mijn vlotheid, beleefdheid, professionaliteit. Zo nam ik ook dingen over van collega’s en wil ik blijven bijleren.
- Dat ik perfect in staat ben om prioriteiten te stellen en te plannen wat eerst uit te voeren, voorbeeld: tussen patiënten aan het onthaal en telefoon opnemen.
- Dat ik oprecht ben, iets wat ik eerder in dit portfolio ook aal aanhaalde. Zo heb ik een fout gemaakt en heb ik dit gemeld. Mijn mentor Veerle kon het heel erg appreciëren dat ik daar zo eerlijk over was. Ze vertelde me hoe ik mijn fout kon rechtzetten en zorgde ervoor dat het niet meer gebeurde.
Professionele contacten
- Veerle van Brussel, Onthaal MCMM
- Tine Lootens, Diensthoofd onthaal en opname